Five times thirty-four minus seventeen

29.01.2021

Hanna-Leena Hemming

Kuinka paljon on five times thirty-four minus seventeen? Käänsitkö ensin suomeksi vai laskitko suoraan englanniksi - olethan todennäköisesti lukenut englantia ainakin noin 10 vuotta?

 

Suomen Pisa-tulokset laskevat kovaa vauhtia samalla kun maahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa lisääntyy. Syy ei ole ole maahanmuuttajien älykkyydessä, vaan siinä, että opetamme heitä heille vieraalla kielellä. Joudun joka päivä miettimään englannin tunneillani, miten opetan sanan jatkojohto tai sorvi oppilaalle, joka ei osaa suomea. Kuinka paljon käytän kaikkien opetusaikaa kuvamateriaalin etsimiseen ja asioiden toiminnan selittämiseen  - kielellä, jota vastapuoli ei osaa? Miten opettaisin abstrakteja asioita kuten historiaa? Tai selittäisin matematiikkaa? Aika, jonka käytän yhden oppilaan kieliongelmiin, hidastaa opetustahtia kaikilta. Kun opetustahti hidastuu, heikkenevät myös oppimistulokset ja kärsijöinä ovat kaikki oppilaat, ja viime kädessä tietenkin koko yhteiskunta.

 

Meille on iskostettu, että oppiminen perustuu vahvaan kielen hallintaan, mutta  lingvisti-taustastani huolimatta alan olla sitä mieltä, että meidän kannattaisi laittaa paukut suomen (tai ruotsin) opetukseen, mieluummin kuin maahanmuuttajien oman äidinkielen opetukseen. Helsingin kaupunki tarjoaa nimittäin peruskoulussa opiskeleville maahanmuuttajille 40 eri äidinkielen opetusta.

 

Tiedän olevani vähemmissä, kun kyseenalaistan myös nykyisen anglofilian Suomessa. Monestihan ratkaisuksi kieliongelmiin tarjotaan englanninkielisiä opintoja. En tiedä mistä on peräisin se harha, että kaikki maahanmuuttajat osaavat englantia. Eivät osaa. 

Suomi on väärällään hyväntahtoisia kasvatustieteen kehittämisestä vastaavia virkamiehiä, sekä poliitikkoja, jotka tekevät päätöksiä eturyhmien viestin perusteella ja budjettipaineissa. Budjetin lisäksi reaalimaailmaa ohjaa aikapaine. Oppilailla on vain rajattu määrä aikaa oppimiseen vuorokaudessa. Se kannattaa siis käyttää oikein. Oppilaille pitää tarjota edellytykset oppia, ja Suomessa se lähtee suomen kielestä.

 

Siksi minä haluaisin panostaa maahanmuuttajilla ajan entistä paremmin suomen (tai ruotsin) opetukseen, oman äidinkielen sijaan. Siitä hyötyisivät kaikki. Heikkenevä opetustaso ryöstää nimittäin nuoriltamme tulevaisuuden mahdollisuuksia.

 

Kuvan copyright: Valtioneuvosto

Yhteystiedot

Hanna-Leena Hemming
kieltenopettaja, FM, MBA
hlhemming@gmail.com
+358 50 511 3048

 

Helsinki

Copyright Hanna-Leena Hemming 2021