Heikentynyt peruskoulutus heikentää sinun lapsesi mahdollisuuksia!

12.02.2021

Hanna-Leena Hemming

Tiedättekö millaista nuorillanne on nykyisin koulussa? Muisteletteko omia yläastevuosianne ja lukiotanne, ja ajattelette, että sitähän se on?

 

Olette väärässä.

 

Koulu on muuttunut valtavasti. Oppilaat ovat muuttuneet, opettajat ovat muuttuneet ja yhteiskunta on muuttunut. Meillä on hirveä määrä hyväntahtoisia yrityksiä poistaa eriarvoisuutta, mutta koko oppimisperusta on nyt uhattuna, sillä tasa-arvoistamisessa on mentävä heikoimman mukaan. Tämä näkyykin jo ihan konkreettisesti Suomen PISA-tuloksissa. 

 

Meillä on toki hyviä kouluja edelleen, ja opettajat tekevät edelleen jopa ihmeitä, koska tietävät työnsä tärkeäksi, vaikka se ei palkassa eikä enää arvostuksessakaan näy. Silti meillä on hirveä määrä oppilaita, jotka kituvat tunneilla ja odottavat vaan, että opetus olisi sitä, mistä kotona puhutaan ja mistä vanhoissa kirjoissa kerrotaan. Että joku selittäisi ilmiöitä ja asioita, nostaisi esiin tärkeitä kohtia, näyttäisi, ohjaisi ja korjaisi. Sitten voisi tehdä työnsä rauhassa, saisi ahaa-elämyksiä, huomaisi osaavansa enemmän.

 

Ajatus erityistä tukea tarvitsevien integroimisesta muiden oppilaiden kanssa samaan ryhmään on hyvä, eivätkä sitä opettajatkaan ole vastustaneet. Kukaan päättäjä ei kaiketi ole ikinä ollut siellä oppitunnilla katsomassa, mitä integraatio ilman sen tarvitsemia henkilöresursseja tarkoittaa. Siksi rahoitusta asian korjaamiseksi ei ole ollut tarpeen löytää. Marinin hallitus jakoi rahat mielummin hyväosaistenkin oppimateriaalihankintoihin, tasapuolisesti. 

 

Valveutuneet vanhemmat, ne jotka siis myös ovat päättämässä koulutuksesta, eivät ole ehkä huomanneet, että nykykoulun heikkenevät PISA-tulokset osuvat juuri heidän omiin lapsiinsa. Kaikki se opetuksen kaaos, jossa opettaja joutuu kamppailemaan erilaisten oppimisvaikeuksien kanssa, hillitsemään yliaktiivisia tai muuten vaan häiritseviä oppilaita ja selittämään asioita huonosti kieltä osaaville, tarkoittaa menetystä opetukseen käytetyssä ajassa. Ajassa, jota lasten vanhemmat luulevat käytettävän heidän lastensa opettamiseen. Jospa olisivat näkemässä ne hiljaa kituvan oppilaan silmät siellä luokassa!

 

Nykyhallituksen ajan viestintää on hallinnut puhe eriarvoistamisesta ja sen poistamisesta kaikin käytettävien keinoin.  Eriarvoisuus on loistava termi, koska se, joka ei pyri sitä vastustamaan on selvästi kylmäsydäminen riistäjä-kapitalisti. Hallituksen konnotaatioissa siis vähintään kokoomuslainen.

 

Kun eriarvoistamisen vastustaminen jopa väärin keinoin on tuotu koulumaailmaan, on samalla kuitenkin pudotettu suomalaisten nuorten lähtölavaa, jolta he elämään ponnistavat. Odotamme nuoriltamme Nobeleita ja kansantalouden pelastavia innovaatioita, mutta kuka niihin yltää, kun peruskoulutuksessa jäädään jälkeen? Eivät lukio/ammattikoulu ja myöhemmin korkeakoulut pysty paikkaamaan niitä aukkoja, joita huonosti toteutettu peruskoulutus on jättänyt.

 

Opetan tällä hetkellä ammattikoulussa vierasta kieltä. Yksi tavallisin puheenaiheemme opettajainhuoneessa on aloittavien oppilaiden selvästi heikentynyt osaaminen. Tässä mennään, eikä asia tunnu huolettavan ketään, vaikka kyse on meidän lapsistamme ja koko Suomen tulevaisuudesta.

Yhteystiedot

Hanna-Leena Hemming
kieltenopettaja, FM, MBA
hlhemming@gmail.com
+358 50 511 3048

 

Helsinki

Copyright Hanna-Leena Hemming 2021