Saavutettavuuden mahduttava Helsingin brändiin

16.01.2021

Hanna-Leena Hemming

Oikea sijainti, lähipalvelut ja tarvelähtöinen suunnittelu painottuvat, kun yritykset miettivät sijoittumistaan. Myös alueen brändillä on merkitystä.

 

Helsingin tavoitteena on olla houkuttelevin osaamiskeskittymä yrityksille ja yksilöille, jotka haluavat tehdä maailmasta paremman paikan sekä rakentaa uudenlaista hyvinvointia puhtaan teknologian ja digitalisaation avulla.

 

Helsingin brändiin kuuluvat intuitiivisesti myös runsas kulttuuritarjonta, merellisyys, kansainvälisyys, keskustan kaunis rakennushistoria ja rento puistoelämä. Mieleen tulevat myös kahvilat talojen kivijalassa, ja latte-kahvin tuoksu.

 

Yritysten voimakas toimintojen klusteroituminen, kerääntyminen, alueittain saattaa yllättää. Saman alan toimijat sijoittuvat maantieteellisesti samalle alueelle. Yritykset haluavat olla kaltaistensa joukossa, sillä läheisyys luo uskottavuutta. Samanlaisten yritysten seura tuo tunteen siitä, että alati aaltoilevassa maailmantaloudessa ollaan yhtä. Tutkimusten mukaan Suomessa jopa 80 prosenttia yrityksistä toimii muutaman prosentin maa-alueella. Helsinkiläiset voivat siis syystä iloita Rovion uuden toimistotalon rakentumisesta Jätkäsaaren ”Wood cityyn”. IT-alan sijoittuminen Helsinkiin on merkittävää siksi, että alan palkkataso on korkea, ja ala vetää puoleensa kansainvälisiä huipputyöntekijöitä ja sijoittajia. Alan merkitys kaupungin taloudelle on siis tärkeä.

 

IT-alalla työpaikan sijainnilla on poikkeuksellisen merkittävä rooli osana työnantajamielikuvaa.  Työvoima on alalla kaikki kaikessa, ainoa ”asset”, ja työpaikan sijainti on silloin tärkeä. Yritysten pitää sijoittua alueelle, jossa heidän työntekijänsä haluavat tehdä töitä, ja johon työntekijöillä on helppo pääsy. Alan keskimäärin nuoren työvoiman unelmatyöpaikassa painottuu ekologisuus: puurakentaminen, julkinen liikenne, sähköautopaikat, kävely- ja pyörätiet, kierrätyksen toimivuus ja luonnon läheisyys. Sanomattakin on selvää lisäksi, että etukeno digitaalisuudessa ylipäätään ja innovatiivisuus palveluiden muotoilussa painavat paljon.

 

Kun IT-ala klusteroituu Jätkäsaareen, kerääntyvät lakitoimistot Helsingin keskustaan ja pankkitoiminnot Vallillaan. Kullakin on tarpeensa. Kaikesta muodikkaasta pöhinästä huolimatta yrityksille tärkein asia on edelleen kuitenkin saavutettavuus. Jos yritysten matka työpaikalle on hidas ja hankala ja jos työntekijöille ja asiakkaille ei löydy parkkipaikkoja, ei yritys sijoitu enää Helsinkiin. Silloin kärsijänä ovat selkeästi Helsinki ja helsinkiläiset.

 

Helsinkiä on tarpeen kehittää niin, että kaupungin brändiin mahtuu myös saavutettavuus. Ilman vahvaa elinkeinoelämää Helsinki nimittäin kuihtuu. 

Yhteystiedot

Hanna-Leena Hemming
kieltenopettaja, FM, MBA
hlhemming@gmail.com
+358 50 511 3048

 

Helsinki

Copyright Hanna-Leena Hemming 2021